Indsatser i planperioden 2024-2032

Spildevandsplan 2024 -2032 indeholder tre overordnede indsatser. Indsatserne har afsæt i målsætning om opfyldelse af vandplanernes indsatskrav og tilpasning af kloakkerne og vedtages med Spildevandsplan 2024-2032

De overordnede indsatser er ”berigtigelser af kloakeringsform”, ”understøtte drift, vedligehold og udbygning af kloaksystemet” samt ”udvikling”. Disse indebærer blandt andet tilpasning af kloaktilslutninger, herunder opsporing og rettelse af fejltilslutninger. Endvidere skal spildevandsplanen understøtte recipientanalyse i forbindelse med udlægningen af nye udviklingsområder i kommuneplanen, samt understøtte Novafos’ arbejde med at klimasikre kloaksystemet i kommunen. Desuden at få et overblik over Novafos’ tilladelser for udløb fra fælles og separate systemer. De overordnede temaer er ikke indsat i prioriteret rækkefølge, men der arbejdes med alle tre indsatser i løbet af planperioden. Muligheden for borgerinddragelse vurderes konkret for hver indsats, inden denne igangsættes, så borgerne bliver involveret på rette tidspunkt.

Berigtigelser af kloakeringsform

• Fejltilslutning/opsporing

• Aktivt arbejde med afkobling af regnvand i belastede kloakoplande.

• Spildevandslav

• Revision af udledningstilladelser

• Status på kloakeringsformer

• Korrektion af fejl og ikkeregisterede kloakoplande